Vikings nye drakter skaper reaksjoner

Viking har lansert nye drakter i løpet av våren. Draktene har særlig ett trekk som skiller seg ut fra dem vi har blitt kjent med i løpet av de seneste årene. Klubben er innforstått med at det blir reaksjoner fra publikum.

Den nye hjemmedrakten er enda mørkere i blåfargen enn tidligere. Bortedrakten er blitt grå, mens tredjedrakten blir hvit. Det er likevel ikke fargenyansene som skaper flest reaksjoner, men derimot endringene klubben har gjort i Viking-logoen på brystet.

Logoen har både fått ny skrifttype, rammen ligner mer gull enn gul og eikestubben i midten av logoen har blitt tydeligere. Den mest revolusjonerende endringen er likevel bakgrunnsfargen i rammen. Viking-logoen har nemlig "alltid" hatt rød bakgrunn, men dette er foran 2020-sesongen endret til blå på både hjemme- og bortedrakten. Det er kun på tredjedrakten hvor logoen har den samme gjenkjennelige bakgrunnsfargen som tidligere. 

Markedssjef i Viking, Kjartan Salvesen, er naturligvis vel vitende om at det å endre på 120 år gammel fotballhistorie er risikosport.

- Det å identifisere seg med drakt og logo er noe som sitter dypt i lokale fotballpublikum, så det er klart at dette skaper følelser. Jeg har også forståelse for at det kan gjøre "vondt" for noen, og jeg forventer ikke å motta haugevis av blomsterbuketter i forbindelse med endringene , forteller en ærlig Salvesen til klubbens egen hjemmeside. 

Han er likevel tydelig på at tiden var kommet for fornyelse. Viking har gjennomgått en sportslig gjenreisning de seneste årene, og nå var også, i følge markedssjefen, tidspunktet det riktige for å ta en titt på logo og drakt.

- Ønsket med endringene er at vi skal tre inn i det nye årtusenet på en mer stilfull og tidsriktig måte, som enda bedre kan løfte klubbens historie frem i lyset, sier Salvesen.

Fjorårssesongen endte med både cupgull og en flott femteplass i serien. Det betyr europacupspill igjen i Stavanger, for første gang siden 2008. Viking serieåpner for øvrig 16. juni. Da møter de mørkeblå et annet av forrige sesongs positive overrraskelser, sølvmedaljevinner Bodø/Glimt, på hjemmebane. Bookmakerene forutser en jevn kamp, men holder siddisene som snau favoritt. Hos bet365 får du odds 2,45 på Viking-seier. Det blir også første gang vi får se den nye drakten i tellende kamp. Du kan gjense høydepunkter fra cuptriumfen i videoen under.

https://www.youtube.com/embed/bbvxcIr9GfY

Selv om draktendringene skaper reaksjoner, er det likevel ikke en beslutning som er truffet på impuls på banketten etter fjorårets cupgull. Både klubbmedlemmer og -styre var nødt til å stille seg positive til endringene.

- De har kunnet se intensjonene i endringene, nemlig at vi ønsker å dyrke frem den unike Viking-historien, forteller Salvesen. Klubben har også pustet nytt liv i en av Vikings hymner.

https://www.youtube.com/embed/2Hfh2YwBbDQ

Samtidig håper markedssjefen at endringene klarer å tydeliggjøre noe som mange ikke visste om logoen til klubben.

- Mange har trodd at det var en hatt som befant seg i midten av logoen. Det skal ikke lenger være mulig å forestille seg dette når man kikker på Viking-logoen. Nå sørger vi for å gjøre eikestubben – som det alltid har vært siden klubbens logo så dagens lys i 1899 – mye tydeligere. Det tror jeg egentlig veldig mange kan se verdien i, røper Kjartan Salvesen.

Følg oss på facebook

Tippeligaen

Siste fra Stavangerfotball